Halden
ASK Lilledal
Vår historie
Hos Lilledal på 70-tallet
10.02.1975 åpner et nytt eiendomsmeglerfirma sine dører for publikum ved byens gågate. Jan G. Lilledal har som målsetting å bistå haldenserne med alle former for kjøp og salg av fast eiendom. Jan Gunnar Lilledal har sin utdannelse og eksamen fra Norges Eiendomsmeglerforbunds nyetablerte kursserie for eiendomsmeglerkandidater. De første leveårene for firmaet var ganske annerledes enn slik vi kjenner boligmarkedet i dag. En stor andel av boligene er underlagt en eller annen form for prisregulering. De fleste eiendomsoverdragelser skjer i privat regi eller ved bistand av advokat.
Byens eneste innehaver av eiendomsmeglerbevilgning er nylig begjært konkurs.
Hvordan vil haldenserne ta imot en nyutdannet eiendomsmegler?
Visste du at…
I det etterfølgende driftsåret omsetter Jan G.Lilledal totalt 63 eiendommer og firmaet ser seg svært fornøyd med oppstarten. Boligene markedsføres gjennom salgsprospekter og rubrikkannonser i lokalavisen.
Polaroid SX-70
Gjør det mulig med bildefremkalling på bare få minutter. Jan G. Lilledal og Erling Tangerud i Askim ser med dette en gylden mulighet og blir blant pionerene i bransjen når ideen om å levere eiendomsannonser med bilder til lokalavisa lanseres i 1976.
Hos Lilledal på 80-tallet
I 1987 setter vi ny rekord og omsetter hele 137 eiendommer. Selskapsformen omdannes til et AS. I tiden som kommer blir stadig nye og spennende metoder tatt i bruk i markedsføringsarbeidet. En milepæl kom i 1988, hvor vi er med på å starte Norges første boligavis sammen med eiendomsmegler Erling Tangerud i Askim.
Visste du at…
På begynnelsen av 1980-tallet fører boligpolitiske diskusjoner til at nye lover trår i kraft og vi får en noenlunde fri prisdannelse i markedet. Dette gir stabil vekst i boligprisene og økt etterspørsel etter eiendomsmegleren som profesjonell part. Dereguleringen av kredittmarkedet i 1984 fører til at låneveksten tiltar. Det blir bygget og kjøpt boliger i et forrykende tempo. I 1986 og 1987 oppleves det en kraftig stigning i boligprisene.
Så kom nedturen
Plutselig blir det stillstand og nullprisvekst i 1988. i 1989 kom boligprissmellen vi ikke har sett maken til i nyere tid. Åttitallets glansdager var definitivt talte, og både norske banker, borettslag og boligprisene kollapser. Renten går til himmels. Halden har verken tilflytting eller arbeidsplasser. Stadig flere haldensere må selge husene sine pga. arbeidsløshet og dårlig økonomi. En vanskelig tid, hvor mye av vår tid går med til økonomisk førstehjelp og opprydning.
Hos Lilledal på 90-tallet
Varemessen Vårsprell arrangeres i Halden Ishall for første gang 1990 og blir en ny og spennende arena for handelsnæringen i Halden. Jan G. Lilledal AS stiller med egen boligstand hvert år frem til 1993. Vi feirer vårt 20-årsjubileum i 1995 ved oppussing av våre lokaler og tildeling av Halden kommunes byggeskikkpris. Samtidig tas det en viktig avgjørelse ved å gå inn i Eiendomsringen. En kjede for frittstående eiendomsmeglerforretninger rundt om i landet med en sterk og lokalforankret identitet.
Slik opplevdes markedet
April 1990 trår den nye eiendomsmeglerloven i kraft og bidrar til å utvikle eiendomsmeglings-bransjen i retning slik vi i dag kjenner den. Fortsatt preges Halden av den økonomiske lavkonjunkturen. Gjennomsnittlig kvadrameterpris for en enebolig ligger for tiden i området kr. 3.900,- pr. kvm. Hadde vi nådd bunnivået?
Våren 1993
Våren 1993 blir et vendepunkt. En lavere rente, inflasjonen under kontroll og bedring i arbeidsmarkedet fører til at aktivitet på boligbyggingen tar seg opp og prisene begynner å stige igjen. Boligkjøperne er tilbake og for første gang på lenge er de i overtall.
Hos Lilledal på 2000-tallet
I det kommende millennium fusjoneres Eiendomsringen til Estate-meglerne. Kjeden bygger videre på de samme grunnprinsipper.
I årene som kommer ser man eiendomsmegler¬bransjen endre seg betydelig, fra stort sett å ha bestått av små enkeltmannsforetak, til store bankeide og landsdekkende kjeder. Jan Marcus Lilledal trer nå inn i firmaet i 2000 og familiebedriften er nå en realitet.
Slik opplevdes markedet
Årene som kommer preges av vekst. Vi blir stadig flere haldensere, andelen som eier sin egen bolig er økende og i tillegg byttes det boliger dobbelt så ofte som på 90-tallet.
I 2002–2003 har det dannet seg enorme forventninger til markedet som resulterer i en liten priskorreksjon. Det er likevel først når den verdensomfattende finanskrisen slår inn i 2007 at nedgangen merkes. Krisens effekt på boligmarkedet blir forholdsvis kortvarig og ved overgang 2009 er markedet tilbake der det slapp. Prisene har nå mer enn tredoblet seg siden 1993.
Mot nye høyder
I 2006 tilbys eiendomsfotografering fra luften sammen med Sondre Aabø. Ved hjelp av fjernstyrt modellhelikopter, når eiendomsfotograferingen nye høyder. Ideen blir nyskapende og overgår mastfotograferingen som allerede er etablert i markedet. Etter noen år i Oslo er Mats Lilledal nå for fullt inne i firmaet sommer 2010. I 2012 avslutter vi året med å sette ny rekord på totalt 184 eiendomsoverdragelser.
Våre ansatte
Mats Lilledal
Nora Mellevold
Lisa Vilvang
Kjøpe eller selge eiendom?
Verdivurdering
Pristilbud
Flyttetjenester
Eiendommer
Flyttetjenester
Salgsprosessen
1. Befaring
Vi i ASK skreddersyr den beste salgsstrategien for din bolig.
Hver bolig har sine unike trekk – og strategien legges etter at vi har befart boligen.
På befaring kommer vi hjem til deg og går gjennom boligen. Dette er viktig for å kartlegge muligheter, utfordringer og finne den mest aktuelle kjøpergruppen for akkurat din bolig.
På befaringen merker megleren seg info og detaljer som brukes senere i markedsføringen.
I etterkant skal en takstmann befare leiligheten for å gi en teknisk vurdering samt måle opp leiligheten. All denne infoen brukes for å lage annonse og salgsoppgave.
Det vi trenger fra deg er at du har klart relevant dokumentasjon om eiendommen til befaringen.
Dette kan være dokumentasjon på utførte arbeider i bad eller kjøkken, papirer fra rørlegger, elektriker osv. Befaringen er også grunnlaget for meglers verdivurdering av eiendommen.
Etter å ha sett på flere faktorer, som prisutvikling, snittpriser i området, kvaliteter ved leiligheten, beliggenhet, alder og slitasje, setter vi meglerne i fellesskap verdivurdering på boligen din.
Tilbud på salg mottar du enten på befaring eller pr mail i etterkant.
2. Oppdragsinngåelse & markedsføring
OPPDRAGSINNGÅELSE
Du har nå mottatt tilbud på salg og bestemt deg for hvilken av våre meglere som skal gjennomføre salget av din bolig. For oss i ASK er det svært viktig at du som oppdragsgiver forstår fasene i salgsgangen og hva det er du betaler for. Vår oppdragsavtale er satt opp i tråd med relevant lovverk samt etter retningslinjer fra forbrukermyndighetene og Norges Eiendomsmeglerforbund – og er enkel å forstå. I oppdragsavtalen fastsettes betingelsene for salget, meglerprovisjonen og andre utlegg. Vi operere hovedsakelig med fast pris. Men vi har satt opp en prisliste som du finner her.
MARKEDSFØRING
God markedsføring er svært viktig for å nå ut til flest mulig potensielle budgivere.
Din ASK megler og du som selger har det samme målet – flest mulig interessenter på visning. Vi innhenter all relevant/nødvendig informasjon om boligen (kommunale avgifter, reguleringskart, servitutter, informasjon fra forretningsfører, grunnbokutskrift etc). Samtidig bestiller vi takstmann og fotograf, mens du klargjør leiligheten for salg – dette innebærer rydding, eventuelt maling, nødvendige reparasjoner osv. Vi rekvirerer også stylingbyrå, hvis vi i fellesskap kommer frem til at dette er en god investering for å oppnå bedre pris.
Vi gir deg tips og anbefalinger til hva som bør gjøres før takstmann og fotograf kommer innom boligen.
For at vi skal kunne markedsføre din bolig på best mulig måte er det avgjørende at vi har all relevant informasjon om boligen og målgruppene vi bør treffe. Vi skreddersyr blant annet digital markedsføring mot kjøpegruppene som er mest aktuelle for akkurat din bolig. Vi annonserer ellers i tradisjonelle nettannonser og aviser.
I tillegg har vi svært dyktige samarbeidspartnere som kan lage målstyrte digitale annonser via sosiale medier eller drive direkte markedsføring. Alt etter hva som er den beste måten å nå de potensielle kjøperne av din bolig. Vi tar oss av all markedsføring din bolig trenger.
3. Visning & budrunde
Før visning hjelper din megler deg med tips til klargjøring av boligen slik at den fremstår fra sin beste side.
Vi følger opp interessenter som har lastet ned prospekt eller kontaktetoss i forkant av visningen.
På selve visningen stiller megler opp – godt forberedt til alle spørsmål som kan komme.
Husk viktigheten av detaljer. Mange på visning spør megler om naboer, strømutgifter, hvorfor du flytter osv. Om du i forkant har gitt megler info om dette skaper dette en trygghet for potensielle budgivere – som ofte gjenspeiler seg i flere budgivere – som igjen gir en ekstra god salgspris.
Hos oss kan du være trygg på at din megler gjør sitt ypperste for å få med flest mulig interessenter i budrunden slik at du oppnår maksprisen markedet er villig til å gi.
ASK har dyktige og profesjonelle meglere som ser viktigheten av å opptre ryddig og tillitsvekkende både på visning og i budrunden, nettopp for at interessen folk har vist gjenspeiler seg i bud på boligen.
I budrunden kontakter vi alle interessenter, tar imot bud og holder alle budgivere og andre interessenter løpende orientert. For hvert bud holder vi også deg som selger informert via SMS, slik du følger hele prosessen tett. Du har også mulighet til å enkelt følge med på budrunden i vår gratis app «ASK ME».
4. Salgsprosessen
Når budrunden er over og boliger er solgt er neste steg kontraktsmøte.
I forkant av kontraktsmøtet får du oversendt utkast til kjøpekontrakt, budlogg og andre relevante dokumenter. Kjøper og selger blir så innkalt til kontraktsmøte, eller vi tar det via e-signering.
Her går vi gjennom kontraktene og svarer på eventuelle spørsmål og uklarheter før kontraktene signeres. Dette er en formalisering av avtalen som ble gjort når budet ble akseptert.
Som i Oppdragsavtalen bruker vi Kjøpekontrakter som er satt opp i tråd med relevant lovverk samt etter retningslinjer fra forbrukermyndighetene og Norges Eiendomsmeglerforbund.
5. Overtagelse
Selger og kjøper møtes i boligen på overtagelsen. I forkant av dette har begge parter mottatt skriftlig bekreftelse på at kjøpesum og omkostninger er mottatt på meglers klientkonto. Megler / Overtakelsesagent deltar dersom ikke annet er avtalt.
På overtagelsesdagen går dere sammen gjennom boligen og selger viser frem boder, eventuelle fellesarealer m.m.
På overtagelsen skal kjøper godkjenne at boligen er ryddig og rengjort, megler leser sammen av strømmåler og flytter strømabonnement. Selger overleverer samtlige nøkler til kjøper.
Det skal samtidig fylles ut og signeres en overtagelsesprotokoll. Denne kan enten fylles ut fysisk (skjema utleveres på kontraktsmøtet) eller elektronisk via link begge parter mottar pr. sms før overtagelsen.
6. Oppgjør
I ASK bruker vi en profesjonell oppgjørsavdeling som sørger for at alt går riktig for seg og til enhver tid følger gjeldende lover og regler.
Vår svært dyktige oppgjørsavdeling sørger for at alle dokumenter er korrekt utfylt før disse oversendes til tinglysing og er særdeles effektive – slik at du som selger får oppgjøret så snart som mulig.