BoligtypeLeilighet
Prisantydning2 350 000 NOK
Omkostninger58 750 NOK
Soverom1
Internt bruksareal36 m2 (BRA-i)
Eksternt bruksareal5 m2 (BRA-e)
Bruksareal41 m2
Balkong/Terrasse11 m2 (TBA)
Totalpris2 408 750 NOK
EieformSelveier
Etasje2
Byggeår2017
Felleskost/mnd.1 896 NOK
Om eiendommen
Arealer
Totalt bruksareal: 41,0 m²
- BRA-i: 36,0 m²
- BRA-e: 5,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 11,0 m²
Innholdsbeskrivelse
Leilighet beliggende i 2 etasje inneholdende: Entré, bad/vaskerom, soverom, stue/kjøkken, gang. 2 utvendige boder.
Standard
VÅTROM
Bad/vaskerom opprinnelig fra byggeår. Ny baderomsinnredning i 2024. Rommet har innredning med nedfelt servant, veggfestet toalett, dusjhjørne og opplegg for vaskemaskin.
KJØKKEN
Kjøkkeninnredning opprinnelig fra byggeår. Ny benkeplate, kum, platetopp og komfyr i 2025. Kjøkkenet har slette fronter og laminat benkeplate. Integrert komfyr, platetopp, kjøl/fryseskap og oppvaskmaskin.
Byggemåte
Boligbygg over to etasjer samt kaldtloft. Gulv på grunn av betong. Yttervegger og etasjeskillere av trekonstruksjoner. Fasader utført i liggende kledning. Takkonstruksjonen er utført i saltaksform utvendig tekket med takstein. Vinduer og verandadør i tre med isolerglass. Ytterdør i tre.
Tilstandsrapport
Takstmann:Erik Pedersen
Takstfirma:Norsk Boligtakst ved Erik Pedersen
Dato for takst:12.03.2025
Selger har i forbindelse med salget innhentet en tilstandsrapport. Rapporten er en teknisk gjennomgang av boligen og angir eventuelle byggetekniske avvik, samt kostnadsoverslag for eventuelle oppgraderinger. Tilstandsrapporten og selgers egenerklæring er en del av denne salgsoppgaven og må leses nøye av interessenter før det legges inn bud. Kjøper anses kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport, og kan følgelig ikke reklamere på belyste forhold. Vi vil gjøre spesielt oppmerksom på viktigheten av å lese igjennom rapportens TGIU (tilstandsgrad ikke undersøkt), samt TG2 og TG3 som angir avvik fra normal slitasje, høy alder, bygningsdel som må utbedres, og lignende. Det følgende er hentet fra den bygningssakkyndiges beskrivelse av boligen: (KONKLUSJON) Boligen har fått følgende TG3: Boligen har fått følgende TG2: Ovennevnte punkter er på ingen måte utfyllende. For ytterligere informasjon om byggemåte, årsak bak tilstandsgrader, konsekvens og anslag på eventuelle utbedringskostnader, se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
TG2 - AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Våtrom - 2. etasje - Bad/vaskerom - Overflater vegger og himling
Vurdering av avvik: • Det er vindu/dør med ikke fuktbestandige materialer i våtsonen (ved vask, dusj, badekar, osv.), løsningen eller byggematerialet er uegnet Konsekvens/tiltak • Andre tiltak: Ikke nødvendig med tiltak da dusjvegg beskytter vinduet mot vannbelastning. Tilstanden må dog overvåkes. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad
TGIU - KONSTRUKSJONER SOM IKKE ER UNDERSØKT
Våtrom - 2. etasje - Bad/vaskerom - Tilliggende konstruksjoner våtrom
Hulltaking er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga tilliggende konstruksjoner (blandebatteri/vannuttak ligger mot kjøkkeninnredning).
Selgers kommentar til egenerklæring
16 Kjenner du til om det har vært utført arbeid på terrasse/garasje/tak/fasade?
Svar: Ja, kun av ufaglært/egeninnsats/dugnad
Beskrivelse: Jeg malte/behandlet terrassegulv og terrassens innside og terrassens gelender med Sioox i 2023, og etterbehandling våren 2024 (som anbefalt av sioox). Behandling med sioox på utsiden av terrassen gjenstår.
25 Kjenner du til om sameiet/laget/selskapet er involvert i tvister av noe slag?
Svar: Ja
Beskrivelse Tvist med utbygger drevet av Varder, dekkes av sameiet. Styret har innhentet en brannrapport fra Firesafe AS som avdekker følgende branntekniske mangler: • Manglende brannalarm i Vårliveien 21, 23 og 25. Ved spørsmål ta kontakt med Marthine Svensen på epostadressen [email protected].
26 Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedr. eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt fellesgjeld?
Svar: Ja
Beskrivelse Siste melding fra styret vedr. husleie/felleskostnader: Pga økende kostnadsnivå på alle tjenester er det sannsynlig med en økning på 10-15% til sommeren 2025. Dette kommer de nærmere tilbake til.
Innvendige overflater
På gulv er det overflater av parkett og fliser. Veggoverflater av slettmalte flater og fliser. I tak er det slettmalte flater.
Tekniske installasjoner
TEKNISKE INSTALLASJONER
Vannrør av pex (rør-i-rør) og flexislange. Avløpsrør av plast. Balansert ventilasjonsanlegg. Varmtvannsbereder på 98 liter fra byggeår. Sikringsskap med automatsikringer.
Energimerking
Selger har utarbeidet energiattest via energimerking.no. Energiattesten ligger vedlagt i salgsoppgaven. Megler har intet ansvar for informasjonen som følger av energiattesten.
Energiattest med energimerke Rød er C.
Oppvarming
Varmekabler i entré og på bad/vaskerom.
Tomten
Eiet tomt på 12 734 kvm iht. eiendomsdata fra Moss kommune som tilhører sameiet. Tomten er fellesareal og er opparbeidet med gressplen, beplantning, asfalterte stikkveier m.m. Til seksjonen medfølger det et eksklusivt uteareal på ca. 12,5 kvm.
Parkering
Egen parkering på utvendig felles biloppstillingsplass.
Løsøre og tilbehør
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer som ikke er integrert i innredningen, medfølger ikke i handelen. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Visning
Alle våre visninger har påmelding. På denne måten sikrer vi at våre meglere har god tid og på best mulig måte kan møte alle interessentene. Det er enkelt å melde seg på og like enkelt å melde seg av. Visningen avholdes bare dersom det er påmeldte i god tid før visning.
Husk å les salgsoppgaven i forkant!
Kontakt oss gjerne i forkant av visning om du har noen spørsmål.
Området
Beliggenhet
Leiligheten ligger i et barnevennlig område i et nyere boligfelt på Halmstad i Moss kommune. Halmstad har egen barneskole, og flere barnehager i nærheten. Dagligvarehandelen kan gjøres på Kiwi eller Rema 1000. Det finnes også apotek, blomsterbutikk, konditori og frisør i området rundt dagligvarebutikkene. Større shoppingmuligheter med det meste du trenger av forretninger finner du på City Syd i retning Moss. Togstasjon i gåavstand fra leiligheten.
Adkomst
Ved å trykke på kartet i Finn-annonsen får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startdestinasjon til den aktuelle boligen. Det vil bli skiltet med visningsskilt ved fellesvisninger.
Skole og barnehage
Halmstad har egen barneskole, og flere barnehager i nærheten.
Økonomi
Sameiet
Boligsameiet Vårlitunet, Org.nr: 920 197 965
Forretningsfører: BDO AS
Informasjon fra forretningsfører er vedlagt salgsoppgaven.
Det gjøres oppmerksom på at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner.
Vedtekter og ordensregler
Vedlagt salgsoppgaven.
Forsikring
Eiendommen er forsikret i If forsikring med polisenummer: SP1402805
Fellesutgifter
Fellesutgiftene justeres normalt årlig iht. boligselskapets faktiske driftsutgifter, og de fordeler seg som følger:
Kr. 1 896,- pr. mnd. og inkluderer:
Regnskap, revisor, forsikring bygg, internett/TV, styrehonorar (*nå med innleie av styreleder), strøm felles, renovasjon, vann/avløp felles (har egen måler med regning fra kommunen hver 3 mnd), utvendig reparasjon og vedlikehold bygninger, fellesareal - reparasjon og vedlikehold.
Justert nå nettopp fra februar, men halvårlig justering skjer med 10-20% både 1. januar og 1. juli inntil videre (2-3 år).
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av boligselskapet kan medføre økning i felleskostnadene.
Fellesgjeld
Det er ikke fellesgjeld men andel av kortsiktig gjeld er 1 554,- p 31.1224
Styregodkjennelse og forkjøpsrett
Ny eier må godkjennes av styret.
Dyrehold
Dyrehold er tillatt og praktiseres i henhold til ordensregler paragraf 6.
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter utgjør 9 420 pr. år. I dette inngår gebyr for vann, avløp, og eiendomsskatt. Det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer og avgifter.
Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt på boliger, fritidsboliger og øvrige eiendommer i kommunen, og er en del av de kommunale avgiftene.
Årsregnskap
Vedlagt salgsoppgaven.
Formuesverdi
Ifølge Skatteetaten var formuesverdien for inntektsåret
2023:
Som primærbolig kr. 636 373,00,- som forutsetter at boligen brukes som fast bopæl.
Som sekundærbolig kr. 2 545 492,00,- ved annen bruk av eiendommen.
Formuesverdien justeres normalt sett årlig, og det henvises til Skatteetatens websider for mer informasjon.
Totalpris inkludert omkostninger
I tillegg til kjøpesummen må kjøper betale:
Dokumentavgift kr 58 750,00,-
Tinglysing skjøte kr 545,00,-
Tinglysing pantedokument kr 545,00,-
HELP Boligkjøperforsikring kr 11 000,00,-
HELP Boligkjøperforsikring Pluss kr 2 800,00,-
Dersom eiendommen selges til prisantydning og det kun tinglyses ett pantedokument, er totalprisen inkl. offentlige gebyrer, avgifter og øvrige kostnader kr 2 423 640,-. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Betalingsbetingelser
Kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto to dager innen dato for avtalt overtagelse. Kjøpesummen forutsettes innbetalt fra norsk finansinstitusjon. Egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Offentlige forhold
Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest
Kommunen gir ferdigattest for B1 - hus A, B, C, D, E, F og, G, jf. plan- og bygningsloven § 21 - 10. Ferdigattesten omfatter leiligheter med tilhørende anlegg og carporter.
Regulering
Det er mottatt nabovarsel for bruksendring ag eventuelt utvidelse av naboeiendommen, fortsatt bruk som asylmottak. Kommunen har nå gitt tillatelse til oppføring av barnehage nedenfor sameiet
Kommuneplaner
Id: KP_3002
Navn: Kommuneplanens arealdel 2021-2032
Plantype: Kommuneplanens arealdel
Status: Endelig vedtatt arealplan
Ikrafttredelse: 24.03.2021'
Arealbruk: Boligbebyggelse,Nåværende, Friområde,Nåværende, Boligbebyggelse,Farmtidig, Park,Framtidig.
KPBestemmelseHjemmel: byggegrenser, utbyggingsvolum og funksjonskrav.
KPStøy: Gul sone iht. T-1442
Id: M178
Navn: HALMSTAD
Plantype: Kommunedelplan
Status: Endelig vedtatt arealplan
Ikrafttredelse: 14.12.2006
Arealbruk: Boligområde,Framtidig, Senterområde,Framtidig, Park/turvei,Framtidig, Friområde,Nåværende, Boligområde,Nåværende.
Kommuneplaner under arbeid
Id: 464
Navn: Kommunedelplan for Halmstad
Plantype: Kommunedelplan
Reguleringsplan
Id: M196
Navn: Halmstad, Felt C-F
Plantype: Detaljregulering
Status: Endelig vedtatt arealplan
Ikrafttredelse: 01.11.2012
Formål: Boligbebyggelse-konsentrert småhusbebyggelse, Annen veggrunn - grøntareal, lekeplass.
RPHensynsonenavn: H140_8
Vei, vann og avløp
Eiendommen har adkomst via offentlig vei. Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger. Eier er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
Rettigheter og heftelser
Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Eiendommen overdras fri for pengeheftelser, foruten om sameiets legalpant iht. eierseksjonsloven § 25, som sikkerhet for forfalte felleskostnader og andre krav.
Følgende tinglyste servitutter følger eiendommen ved overskjøting til ny hjemmelshaver:
Dnr. 120805, tgl. 10.02.2015 - Erklæring/avtale
Overenskomst om rettigheter og plikter ved oppføring, drift og vedlikehold av frittliggende nettstasjon
Med flere bestemmelser
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Utskrift av heftelser kan fås ved henvendelse til megler. Kjøpers bank vil få prioritet etter disse. For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Utleie
Seksjonen har ingen utleiedel, men normalt vil det være anledning til å leie ut hele eller deler av seksjonen, så sant utleiearealet er godkjent for varig opphold og har forsvarlige radonverdier. Det gjøres allikevel oppmerksom på at kortidsutleie av hele seksjonen i mer enn 90 døgn per år allikevel ikke er lov iht. eierseksjonsloven. Leietaker må følge ordensregler, vedtekter og må ev. styregodkjennes på lik linje som kjøper.
Radon
Det gjøres oppmerksom på at det ved utleie er krav til å gjennomføre radonmåling, og at forsvarlige nivåer skal kunne dokumenteres. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig, såfremt det betales husleie. Radonsperre ble et krav i boliger bygget etter TEK10 og utbygger skal ha dokumentert dette ovenfor kommunen ifm søknad om igangsettelse. Tilstandsgrad settes derfor til 1 da bygget skal være oppført med radonsperre.
Om oppdraget
Eiendommen
Vårliveien 23H
104/247/0/26 i Moss
Type bolig: Leilighet
Selger
Camilla Lagesen
Diverse
Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til takstmann, megler og opplysninger innhentet fra kommunen, eventuelt forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Meglerforetaket oppfordrer evt. budgivere til å lese gjennom fullstendig prospekt/salgsoppgave med vedlegg.
Eiendomsmegler
Oppdragsnummer: 10-25-0022
Ansvarlig megler: Martin Bauer
ASK Foss Vestby/Son
NO 985 496 242 MVA
Finansiering
Vi har løpende kontakt med finansinstitusjoner som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser. Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt.
Om salgsoppgaven
Salgsdokumentasjonen er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig og eiendomsmegler, opplysninger mottatt fra det offentlige og eventuelle forretningsføreropplysninger.
Vedlagt i salgsoppgaven foreligger det tilstandsrapport, egenerklæringsskjema selger, energiattest mm. Alle interessenter oppfordres til å sette seg inn i fremlagte dokumenter før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Øvrige kjøpsforhold
Overtagelse
Overtakelse etter avtale med selger. Interessenter oppfordres til å angi ønsket overtakelse i budskjema. Antall nøkkelsett ved overtakelse kan variere, og kjøper må selv besørge nye nøkler og/eller låser for egen regning.
Boligkjøperforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring Pluss og Boligkjøperforsikring fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring + fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at meglerforetaket mottar kr 4 200 / 5 200 / 5 900,- (avhengig av boligtype) i kostnadsgodtgjørelse for hver forsikringsavtale som formidles på Boligkjøperforsikring og kr 5 200,- / 6 200,- / 6 900,- i kostnadsgodtgjørelse for Boligkjøperforsikring Pluss.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring hos Söderberg & Partners AS. Selgers egenerklæring er vedlagt salgsoppgaven, og kjøper plikter å sette seg inn i denne. Kjøper er kjent med sin undersøkelsesplikt iht. lov om avhending av fast eiendom § 3-10. Boligselgerforsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven.
Dersom kjøper oppdager forhold ved eiendommen som vedkommende mener utgjør en mangel, vil Claims Link AS som er skadeoppgjørsselskapet behandle reklamasjonen på vegne av selger.
Forsikringen trer i kraft fra det tidspunkt budaksept foreligger, dog maksimalt 12 måneder før overtagelsen.
Forsikringen dekker ansvar begrenset til eiendommens salgssum, men oppad begrenset til 14.000.000 kroner. Forsikringen løper i perioden kjøper kan reklamere, dog maksimalt fem år fra overtakelse av eiendommen.
Det kan tegnes boligselgerforsikring på kombinasjonseiendommer i de tilfellene boligdelen utgjør minst 50% av totalarealet. Forsikringen dekker kun boligdelen.
Kjøper plikter å gjøre seg kjent med selgers egenerklæring, som er vedlagt salgsoppgaven, samt sette seg inn i de fullstendige vilkårene for boligselgerforsikringen. Disse kan hentes på https://www.soderbergpartners.no/eiendom/boligselgerforsikring/.
Av vilkårene fremgår unntak i forsikringsdekningen, for eksempel ved nye forhold som inntreffer mellom aksept og overtakelse. Garantier eller lovnader der selger har påtatt seg ansvar for egenskaper ved eiendommen, eller dokumentasjon av slike, dekkes ikke. Videre dekkes ikke verditap som følge av insekter, eller krav som knytter seg til tilbehør som skal følge med eiendommen.
I henhold til lov og rettspraksis må det reklameres «innen rimelig tid». Det anbefales å reklamere umiddelbart/snarest mulig og senest innen to måneder etter at forholdet ble, eller burde vært, oppdaget. Dersom kjøper utbedrer mangelskrav på egen hånd, kan dette medføre at reklamasjonsretten tapes.
Det opplyses om at eiendomsmeglingsforetaket kan motta kostnadsdekning jf. Söderberg & Partners’ modell for distribusjon og salg av boligselgerforsikring.
Budgivning
Forbrukerinformasjon om budgivning er vedlagt. Eiendomsmegler oppfordrer alle til å lese denne nøye før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens annonse på Finn.no. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler per e-post eller SMS. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler. For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal derfor være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form. Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført.
Oppgjør
Oppgjøret gjennomføres av Weboppgjør AS, NO 983570658 MVA. Det forutsettes av boligen skal overskjøtes til kjøper, og tinglyses på kjøper som ny eier.
Lovanvendelse
Eiendommen selges etter bestemmelsene i avhendingsloven. Eiendommen skal overleveres kjøper i samsvar med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene eller ikke. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Liste over løsøre og tilbehør fra bransjen er inntatt som bilag til salgsoppgaven. Tilbehørslisten er en del av avtalen mellom partene om ikke annet er spesifisert i denne salgsoppgaven, kjøper har tatt forbehold i bud eller avtale på annen måte er inngått. Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at det foreligger vesentlig mislighold som bl.a. gir selger rett til å heve når det er gått 30 dager fra avtalt betalingstid, kjøper aksepterer dette som bindende for seg. Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Avhendingsloven § 3‑3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3‑8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Personvern
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For ytterligere informasjon, se vår personvernerklæring på www.askeiendomsmegling.no
Hvitvasking
I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering plikter eiendomsmegler å gjennomføre kontrolltiltak ovenfor kunder, herunder selger og kjøper. Dette innebærer at eiendomsmegler skal utføre kontrollhandlinger for å bekrefte kunders identitet. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt og kjøper må kunne fremvise gyldig legitimasjon. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere) og bekrefte deres identitet. Videre skal eiendomsmegler innhente opplysninger om kundeforholdets formål og tilsiktede art. Dersom slike kundetiltak ikke kan gjennomføre pålagte kundetiltak kan megler ikke etablere kundeforholdet eller utføre transaksjonen. Eiendomsmegler plikter også å gjennomføre undersøkelser knyttet til kjøpers egenkapital, handelen og om det hefter andre forhold ved kjøper. Kjøper oppfordres til å innbetale den andelen av kjøpesummen som er egenkapital, i en samlet innbetaling fra egen konto i norsk bank. Dersom megler får mistanke om brudd på hvitvaskingsreglementet i forbindelse med en eiendomstransaksjon, og megler ikke klarer å få avkreftet mistanken, må mistanken rapporteres til Økokrim. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles. Megler kan i enkelte tilfeller også ha plikt til å stanse gjennomføring av handelen.
Meglers vederlag
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Fastpris 45 000 inkl. mva
Tilretteleggingsgebyr: 14 900,00
Oppgjørshonorar/AML Hvitvasking: 8 900,00
Finn.no (stor pakke) med ukens bolig, Ask Instagram/Facebook, askeiendomsmegling.no, digitalt og trykte prospekt, til-salgsplakat, nabolagsprofil, tilgang til interessentregister og interiørveiledningstime før fotografering. : 17 000,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.