BoligtypeLeilighet
Prisantydning2 550 000 NOK
Omkostninger64 840 NOK
Soverom2
Internt bruksareal69 m2 (BRA-i)
Eksternt bruksareal5 m2 (BRA-e)
Bruksareal74 m2
Balkong/Terrasse24 m2 (TBA)
Totalpris2 614 840 NOK
EieformSelveier
Etasje1
Byggeår2006
Felleskost/mnd.2 200 NOK
Visning18-03-2025 16:30
Om eiendommen
Arealer
Totalt bruksareal: 74,0 m²
- BRA-i: 69,0 m²
- BRA-e: 5,0 m²
- BRA-b: 0,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 24,0 m²
Innholdsbeskrivelse
Velkommen til Kjerkvegen 61!
Dette er en romslig og praktisk 3-roms selveierleilighet beliggende sentralt på Lundamo.
Kvaliteter ved leiligheten vi ønsker å fremheve:
- Vestvendt uteplass med gode solforhold
- Lave felleskostnader
- Parkering på sameiets fellesparkering
- Lys og åpen stue- og kjøkkenløsning på ca. 29 kvm.
- Stort bad på 5,7 kvm. med et tidløst farge- og flisvalg
- To fine soverom på 11,6 kvm. og 6,3 kvm. hvor det ene har tilgang til bod
- Trappefri adkomst, ypperlig til alle aldersgrupper
- Praktisk utebod rett ved leiligheten
- Nært både tog og buss som tar deg til bl.a. Melhus, Trondheim og Støren
Byggemåte
Byggemetode: Firemannsbolig oppført i 2 etasjer. Bygningen er oppført over støpt plate på mark. Veggkonstruksjonen er oppført i tre. Utvendige fasader er kledd med liggende trekledning. Taket har saltaksform og er tekket med betongstein. Vinduer med 2-lags glass.
Tilstandsrapport
Takstmann:Einar RichardØverås
Takstfirma:Witsø og Svea Takst AS
Dato for takst:24.02.2025
Selger har i forbindelse med salget innhentet en tilstandsrapport. Rapporten er en teknisk gjennomgang av boligen og angir eventuelle byggetekniske avvik, samt kostnadsoverslag for eventuelle oppgraderinger. Tilstandsrapporten og selgers egenerklæring er en del av denne salgsoppgaven og må leses nøye av interessenter før det legges inn bud. Kjøper anses kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport, og kan følgelig ikke reklamere på belyste forhold. Vi vil gjøre spesielt oppmerksom på viktigheten av å lese igjennom rapportens TGIU (tilstandsgrad ikke undersøkt), samt TG2 og TG3 som angir avvik fra normal slitasje, høy alder, bygningsdel som må utbedres, og lignende.
Overordnet faglig vurdering, ref. tilstandsrapport:
Boligen er i hovedsak som fra byggeåret og fremstår generelt i normalt god stand. Det gjøres oppmerksom på at enkelte elementer har passert normal forventet levetid, slik at vedlikehold/utbedring må påregnes i tiden som kommer. Forøvrig vises til beskrivelser og vurderinger for de enkelte bygningsdeler i rapporten.
Punkter med TG 2 i tilstandsrapporten:
Terrasse:
Det er observert på befaringen bruk av impregnerte materialer. Utover noe værslitt terrassse og levegg ble det ikke avdekket vesentlige skader eller avvik utover normal slitasje. Kun behov for normalt periodisk intervall for vedlikehold. TG 2 settes for værslitasje på levegg. Hyppigere vedlikeholdsintervaller må påregnes.
Bad - Totalvurdering av overflater:
Badet fungerer med dagens tilstand, men på grunn av påviste forhold bør det brukes med forsiktighet og jevnlig kontroll av overflater. Bad - Totalvurdering av membran, tettesjikt og sluk: Det bemerkes at vindu er plassert i våtsone, forholdet medfører risiko for fuktskader på vinduet og i veggkonstruksjonen. . Det gjøres oppmerksom på at tekking (membran og mansjetter) ikke er kontrollerbare i forhold til riktig utførelse og hvor mange lag som er påført fordi dette bare kan gjøres ved å demontere fliser. Denne type destruktive undersøkelser blir aldri foretatt ved en tilstandskontroll for eierskifterapport. Det forutsettes/forventes at bruk av tett membran er benyttet som fuktsikring bak og under flis. Membran på badet har nådd en alder som gjør tettheten usikker i tiden som kommer. TG 2 er gitt med bakgrunn i alder på fuktsikringen og for ovennevnte observasjoner. Smøremembran har en naturlig aldringsprosess i form av kjemisk uttørking. Normal forventet levetid på smøremembran er 10-20 år. Ved å etablere dusjkabinett vil badet kunne vare i flere år enn den antatte gjenstående levetiden. Det anbefales å etablere tett dusjkabinett.
Bad - Totalvurdering av sanitært utstyr og ventilasjon:
Vannrør av plast (rør-i-rørsystem). Plastavløp. Visuell kontroll og enkel funksjonstest ga ingen tegn til avvik. Toalettet er stabilt festet og spylefunksjonen fungerer normalt. Fordelerskap for tappevannet på vegg med drensrør og “siklemikk” ført ned fra skapet og ut i rommet. Det observeres endel krakelering i servantinnredningen. TG 2 settes for krakelering i servant.
VVS:
Vannrør av plast (rør-i-rørsystem). Plastavløp. Visuell kontroll og enkel funksjonstest ga ingen tegn til svikt. Normalt vanntrykk og god avrenning på avløpet. Det observeres at tettehylsen mangler på rørføringer på kjøkken. Den skal tette mellom ytterrøret og innerrøret og føre eventuelle lekkasjer tilbake til fordelerskap. Om fordelerskapet er korrekt montert vil en slik lekkasje oppdages der, og utbedres. Boligens rom ventileres via spalteventiler i vindu og mekanisk avtrekk på bad og kjøkken. Utover anmerkede forhold fungerte rør- og avløpsanlegget ved en enkel test av dette på stedet. Videre kontroll av anlegget krever avansert teknologi. Dette ble ikke rekvirert.
Tilstandsgrad TGIU (ikke undersøkt):
Bad - Totalvurdering av fuktsøk: Hulltaking er ikke foretatt da tilstøtende konstruksjon til våtsonen/dusj ikke er tilgjengelig(grenser mot yttervegger).
Ovennevnte punkter er på ingen måte utfyllende. For ytterligere informasjon om byggemåte, årsak bak tilstandsgrader, konsekvens og anslag på eventuelle utbedringskostnader, se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Selgers kommentar til egenerklæring
11 Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
- Ja, kun av faglært Beskrivelse Jeg er faglært hos Vintervoll, og har utført noe elarbeid selv. Arbeid utført av Vintervoll.
11.1 Foreligger det samsvarserklæring (i henhold til forskrift om elektriske lavspenningsanlegg)?
-Ja
12 Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
-Ja
Beskrivelse: Jeg har selv som faglært utført en uforpliktet sjekk/kontroll av el-anlegget
19 Kjenner du til forslag eller vedtatte reguleringsplaner, andre planer, nabovarsel eller offentlige vedtak som kan medføre endringer i bruken av eiendommen eller av dens omgivelser?
- Ja
Beskrivelse: Eldre nabobygg blir rivd, og nye leiligheter skal komme opp
Moderniseringer
Selger opplyser:
- Skiftet lysstyring på bad, kjøkken, hovedsoverom, gang og utelys i 2024
- Termostat skiftet i 2021
- Skiftet lamper på stue i 2017
- Nye lys på kjøkken, lampe og lys under benkeskap i 2025
Energimerking
Selger har utarbeidet energiattest via energimerking.no. Energiattesten ligger vedlagt i salgsoppgaven. Megler har intet ansvar for informasjonen som følger av energiattesten.
Energiattest med energimerke Rød er E.
Oppvarming
Elektrisk via panelovner/ varmekabler og vedovn.
Tomten
4686,00 m² eiet tomt
Parkering
Parkering på sameiets felles biloppstillingsplass. Gjesteparkering for besøkende til beboere i sameiet.
Løsøre og tilbehør
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer som ikke er integrert i innredningen, medfølger ikke i handelen. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Følgende hvitevarer medfølger handelen: Ventilator og oppvaskmaskin.
Visning
Alle våre visninger har påmelding. På denne måten sikrer vi at våre meglere har god tid og på best mulig måte kan møte alle interessentene. Det er enkelt å melde seg på og like enkelt å melde seg av. Visningen avholdes bare dersom det er påmeldte i god tid før visning.
Husk å les salgsoppgaven i forkant!
Kontakt oss gjerne i forkant av visning om du har noen spørsmål.
Området
Beliggenhet
Kjerkvegen 61 ligger i naturskjønne omgivelser i Melhus kommune, kjent for sitt landlige preg, men samtidig nærhet til Trondheim. Området tilbyr et rolig og trivelig bomiljø med kort vei til nødvendige fasiliteter. Dette er et ypperlig sted for alle aldre. Boligen ligger i et trygt og etablert nabolag med lite gjennomgangstrafikk. Det er flere lekeplasser i nærheten, samt gang- og sykkelveier som gjør det enkelt for barna å ferdes trygt. Det er kort vei til både barnehager og skoler, med Lundamo skole som nærmeste barneskole.
Lundamo og Melhus sentrum har et variert utvalg av dagligvarebutikker, blant annet Coop Prix og Rema 1000. Det finnes også legekontor, treningssenter m.m. For ytterligere servicetilbud og butikker tilbyr Melhustorget flere butikker og servicetilbud, i tillegg til restauranter og kaféer. Området har et godt kollektivtilbud med bussforbindelser til Melhus og Trondheim. I tillegg har Lundamo togstasjon togforbindelse til Trondheim, noe som gjør pendling enkelt. Med bil tar det omtrent 20 minutter til Trondheim sentrum via ny E6.
For de turglade tilbyr nærområdet flotte turmuligheter, blant annet langs Gaula, i marka og i oppkjørte skiløyper om vinteren. Vassfjellet Vinterpark ligger en kort kjøretur unna for dem som liker alpint. Lundamo IL og andre lokale idrettslag tilbyr et bredt spekter av aktiviteter for barn og voksne. Kjerkvegen 61 representerer en ideell kombinasjon av barnevennlighet, landlig ro og nærhet til nødvendige fasiliteter – perfekt for familier eller par som ønsker et trygt og godt miljø.
Adkomst
Ved å trykke på kartet i Finn-annonsen får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startdestinasjon til den aktuelle boligen. Det vil bli skiltet med visningsskilt ved fellesvisninger.
Skole og barnehage
Lundamo skole 1.-7. trinn og Lundamo ungdomsskole 8.-10. trinn.
Det er flere barnehager innen for kort avstand der i blant Lundamo barnehage - avd. Litjsten (1-2 år), Lundamo barnehage - avd. Høgsten (2-5 år) og Hovin barnehage (1-5 år).
Økonomi
Sameiet
Lundatunet Sameie, Org.nr: 890 931 642
Forretningsfører: SpareBank 1 Regnskapshuset
Sameiet består av 16 seksjoner og den aktuelle seksjonen har sameiebrøk 1/16.
Vedtekter og ordensregler ligger vedlagt salgsoppgaven. Øvrige dokumenter for sameiet kan fås ved henvendelse til megler.
Det gjøres oppmerksom på at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner.
Vedtekter og ordensregler
Vedtekter og husordensregler ligger vedlagt salgsoppgaven.
Forsikring
Eiendommen er forsikret i Fremtind Forsikring med polisenummer: 1229133
Fellesutgifter
Fellesutgiftene justeres normalt årlig iht. boligselskapets faktiske driftsutgifter, og de fordeler seg som følger:
Kr. 2 200,- pr. mnd. og inkluderer:
Styrehonorar, kabel-TV og internett , vaktmestertjenester, andre driftskostnader, vedlikehold/drift , avsetning vedlikehold , forretningsførerhonorar, support/bistand regnskap, systemkostnad , forsikringer, med mer.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av boligselskapet kan medføre økning i felleskostnadene.
Andre løpende kostnader
Fellesgjeld
Sameiet har ikke felles lån.
Styregodkjennelse og forkjøpsrett
Det er ikke vedtektsbestemt forkjøpsrett.
Dyrehold
Dyrehold er tillat med mindre det er til sjenanse eller ulempe for andre beboere.
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter utgjør kr. 16 152 for 2025. I dette inngår gebyr for vann, avløp og eiendomsskatt Dette er kun et estimat, da da det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer og avgifter.
Årsgebyr for renovasjon er estimert til kr. 4 728,13 for år 2025. Beløpet faktureres over fire terminer. Dette er kun et estimat, da da det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer og avgifter.
Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt på boliger, fritidsboliger og øvrige eiendommer i kommunen, og beløpet for inneværende år for denne eiendommen er kr. ,-.
Formuesverdi
Ifølge Skatteetaten var formuesverdien for inntektsåret
2023:
Som primærbolig kr. 719 232,00,- som forutsetter at boligen brukes som fast bopæl.
Som sekundærbolig kr. 2 876 928,00,- ved annen bruk av eiendommen.
Formuesverdien justeres normalt sett årlig, og det henvises til Skatteetatens websider for mer informasjon.
Totalpris inkludert omkostninger
I tillegg til kjøpesummen må kjøper betale:
Dokumentavgift kr 63 750,00,-
HELP Boligkjøperforsikring kr 11 000,00,-
Tingl.gebyr pantedokument kr 545,00,-
Tinglysning Skjøte kr 545,00,-
Dersom eiendommen selges til prisantydning og det kun tinglyses ett pantedokument, er totalprisen inkl. offentlige gebyrer, avgifter og øvrige kostnader kr 2 625 840,-. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
I tillegg har kjøper anledning til å tegne valgfri boligkjøperforsikring hos Help Forsikring. Dette koster 11 000,- kroner for den aktuelle boligen. Siste frist for bestilling er på kontraktsmøtet.
Betalingsbetingelser
Kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto to dager innen dato for avtalt overtagelse. Kjøpesummen forutsettes innbetalt fra norsk finansinstitusjon. Egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Offentlige forhold
Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest
Det foreligger ferdigattest dater 18.11.2008 for eiendommen.
Ferdigattest er en sluttattest fra bygningsmyndighetene om at et søknadspliktig tiltak er ferdigstilt. At ferdigattest eksisterer gir ingen garanti for at det ikke er utført arbeid på boligen som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Kontroll av byggetegninger
Byggetegninger fra kommunen samsvarer med dagens bruk av boligen. Kopi av tegninger og eventuelle attester kan fås ved henvendelse hos megler.
Regulering
Eiendommen omfattes av kommuneplanens arealdel 2013-2025 for Melhus kommune. Eiendommen er regulert til boligformål og er tilknyttet reguleringsplan med planID: PLAN 20819.
Selger opplyser om at det skal bygges leiligheter på nabotomten i nr. 71, megler ser at denne eiendommen ikke er en del av reguleringsplanen for området og har ikke lykkes i å komme i kontakt med eier av den tomta. Megler har undersøkt om det foreligger planer på Melhus kommunes digitale kartløsning, men finner ingen info om påbegynte planer p.t.
Reguleringskart med bestemmelser ligger vedlagt i salgsoppgaven. For ytterligere opplysninger om regulering, vennligst ta kontakt med megler.
Vei, vann og avløp
Offentlig vann og avløp med private stikkledninger til offentlig nett. Privat vei.
Rettigheter og heftelser
Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Eiendommen overdras fri for pengeheftelser, foruten om sameiets legalpant iht. eierseksjonsloven § 25, som sikkerhet for forfalte felleskostnader og andre krav.
Utleie
Seksjonen har ingen utleiedel, men normalt vil det være anledning til å leie ut hele eller deler av seksjonen, så sant utleiearealet er godkjent for varig opphold og har forsvarlige radonverdier. Det gjøres allikevel oppmerksom på at kortidsutleie av hele seksjonen i mer enn 90 døgn per år allikevel ikke er lov iht. eierseksjonsloven. Leietaker må følge ordensregler, vedtekter og må ev. styregodkjennes på lik linje som kjøper.
Radon
Det gjøres oppmerksom på at det ved utleie er krav til å gjennomføre radonmåling, og at forsvarlige nivåer skal kunne dokumenteres. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig, såfremt det betales husleie.
Om oppdraget
Eiendommen
Kjerkvegen 61
208/211/0/5 i Melhus
Type bolig: Leilighet
Selger
Joakim Grønli Mathisen
Diverse
Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til takstmann, megler og opplysninger innhentet fra kommunen, eventuelt forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Meglerforetaket oppfordrer evt. budgivere til å lese gjennom fullstendig prospekt/salgsoppgave med vedlegg.
Eiendomsmegler
Oppdragsnummer: 7-25-00015
Ansvarlig megler: Wibecke Olstad
ASK Trondheim
ASK Trondheim AS
NO 933 109 259 MVA
Finansiering
Vi har løpende kontakt med Bjugn Sparebank som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser. Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt. ASK Eiendomsmegling mottar ikke godtgjørelse for dette.
Om salgsoppgaven
Salgsdokumentasjonen er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig og eiendomsmegler, opplysninger mottatt fra det offentlige og eventuelle forretningsføreropplysninger.
Vedlagt i salgsoppgaven foreligger det tilstandsrapport, egenerklæringsskjema selger, energiattest mm. Alle interessenter oppfordres til å sette seg inn i fremlagte dokumenter før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.
Øvrige kjøpsforhold
Overtagelse
Overtakelse etter avtale med selger. Interessenter oppfordres til å angi ønsket overtakelse i budskjema. Antall nøkkelsett ved overtakelse kan variere, og kjøper må selv besørge nye nøkler og/eller låser for egen regning.
Boligkjøperforsikring
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring Pluss og Boligkjøperforsikring fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring + fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at meglerforetaket mottar kr 4 200 / 5 200 / 5 900,- (avhengig av boligtype) i kostnadsgodtgjørelse for hver forsikringsavtale som formidles på Boligkjøperforsikring og kr 5 200,- / 6 200,- / 6 900,- i kostnadsgodtgjørelse for Boligkjøperforsikring Pluss.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring hos Söderberg & Partners AS. Selgers egenerklæring er vedlagt salgsoppgaven, og kjøper plikter å sette seg inn i denne. Kjøper er kjent med sin undersøkelsesplikt iht. lov om avhending av fast eiendom § 3-10. Boligselgerforsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven.
Dersom kjøper oppdager forhold ved eiendommen som vedkommende mener utgjør en mangel, vil Claims Link AS som er skadeoppgjørsselskapet behandle reklamasjonen på vegne av selger.
Forsikringen trer i kraft fra det tidspunkt budaksept foreligger, dog maksimalt 12 måneder før overtagelsen.
Forsikringen dekker ansvar begrenset til eiendommens salgssum, men oppad begrenset til 14.000.000 kroner. Forsikringen løper i perioden kjøper kan reklamere, dog maksimalt fem år fra overtakelse av eiendommen.
Det kan tegnes boligselgerforsikring på kombinasjonseiendommer i de tilfellene boligdelen utgjør minst 50% av totalarealet. Forsikringen dekker kun boligdelen.
Kjøper plikter å gjøre seg kjent med selgers egenerklæring, som er vedlagt salgsoppgaven, samt sette seg inn i de fullstendige vilkårene for boligselgerforsikringen. Disse kan hentes på https://www.soderbergpartners.no/eiendom/boligselgerforsikring/.
Av vilkårene fremgår unntak i forsikringsdekningen, for eksempel ved nye forhold som inntreffer mellom aksept og overtakelse. Garantier eller lovnader der selger har påtatt seg ansvar for egenskaper ved eiendommen, eller dokumentasjon av slike, dekkes ikke. Videre dekkes ikke verditap som følge av insekter, eller krav som knytter seg til tilbehør som skal følge med eiendommen.
I henhold til lov og rettspraksis må det reklameres «innen rimelig tid». Det anbefales å reklamere umiddelbart/snarest mulig og senest innen to måneder etter at forholdet ble, eller burde vært, oppdaget. Dersom kjøper utbedrer mangelskrav på egen hånd, kan dette medføre at reklamasjonsretten tapes.
Det opplyses om at eiendomsmeglingsforetaket kan motta kostnadsdekning jf. Söderberg & Partners’ modell for distribusjon og salg av boligselgerforsikring.
Budgivning
Forbrukerinformasjon om budgivning er vedlagt. Eiendomsmegler oppfordrer alle til å lese denne nøye før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens annonse på Finn.no. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler per e-post eller SMS. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler. For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal derfor være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form. Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført.
Oppgjør
Oppgjøret gjennomføres av Weboppgjør AS, NO 983570658 MVA. Det forutsettes av boligen skal overskjøtes til kjøper, og tinglyses på kjøper som ny eier.
Lovanvendelse
Eiendommen selges etter bestemmelsene i avhendingsloven. Eiendommen skal overleveres kjøper i samsvar med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene eller ikke. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Liste over løsøre og tilbehør fra bransjen er inntatt som bilag til salgsoppgaven. Tilbehørslisten er en del av avtalen mellom partene om ikke annet er spesifisert i denne salgsoppgaven, kjøper har tatt forbehold i bud eller avtale på annen måte er inngått. Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at det foreligger vesentlig mislighold som bl.a. gir selger rett til å heve når det er gått 30 dager fra avtalt betalingstid, kjøper aksepterer dette som bindende for seg. Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Avhendingsloven § 3‑3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3‑8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Personvern
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For ytterligere informasjon, se vår personvernerklæring på www.askeiendomsmegling.no
Hvitvasking
I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering plikter eiendomsmegler å gjennomføre kontrolltiltak ovenfor kunder, herunder selger og kjøper. Dette innebærer at eiendomsmegler skal utføre kontrollhandlinger for å bekrefte kunders identitet. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt og kjøper må kunne fremvise gyldig legitimasjon. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere) og bekrefte deres identitet. Videre skal eiendomsmegler innhente opplysninger om kundeforholdets formål og tilsiktede art. Dersom slike kundetiltak ikke kan gjennomføre pålagte kundetiltak kan megler ikke etablere kundeforholdet eller utføre transaksjonen. Eiendomsmegler plikter også å gjennomføre undersøkelser knyttet til kjøpers egenkapital, handelen og om det hefter andre forhold ved kjøper. Kjøper oppfordres til å innbetale den andelen av kjøpesummen som er egenkapital, i en samlet innbetaling fra egen konto i norsk bank. Dersom megler får mistanke om brudd på hvitvaskingsreglementet i forbindelse med en eiendomstransaksjon, og megler ikke klarer å få avkreftet mistanken, må mistanken rapporteres til Økokrim. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles. Megler kan i enkelte tilfeller også ha plikt til å stanse gjennomføring av handelen.
Meglers vederlag
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,600 % av salgssummen inkl. mva (minimum 40 000 inkl. mva)
Oppgjørshonorar: 7 500,00
Tilretteleggingsgebyr: 15 900,00
Visningshonorar: 3 000,00
Markedspakke: 16 990,00
E-signering: 2 200,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.